Co by měl kufr obsahovat
Jste-li milovníci cestování, kufr nebo jiné zavazadlo se pro vás stane nezbytností. Zavazadla mohou být různého typu. Ať už jde o krosnu, batoh, cestovní tašku nebo o kufr, vždy vybírejte pečlivě a uváženě. Každé zavazadlo je jinak velké, těžké a odolné. Na výběr máte také z různých barev a potisků. Nezapomeňte se při koupi také zaměřit na bezpečnostní a pojízdné prvky, kterým se dnes mimo jiné budeme věnovat.
Výbava kufru jako jsou kolečka nebo zamykání bývá často podceňovaná. Spousta lidí se dívá jen na to, kolik se vleze do kufru věcí a aby nadělal co největší parádu. To ale není to jediné na co se při koupi kufru zaměřit.
Kolečka
Pokud cestujete pouze s taškou, kterou hodíte lehce přes rameno, kolečka nejspíš řešit nebudete. Lidem co ale necestují na lehko, se kolečka na kufru budou jistě hodit. Na výběr máte hned několik možností.
Kolečka podle materiálu se dělí na kolečka plastová a pogumovaná. Podle počtu se dělí na dvě nebo čtyři kolečka. Dále se vyrábějí kolečka jednoduchá nebo dvojitá a pevná nebo otočná. Jak ale vybrat ta správná?
Počet koleček
2 kolečka - Pokud se hodláte s kufrem přesouvat například přes město po kočičích kostkách nebo lesní cestou na chalupu, určitě zvolte kufr pouze se dvěma kolečky. Dvě kolečka se lepé hodí do terénu, protože manipulace s nimi je v tomto případě jednodušší. Představte si, že přes horší terén nemusíte kočírovat čtyři kolečka ale pouze dvě. To určitě každý z vás ocení. Také se nemusíte bát, že by vám kufr ujel. Díky dvěma kolečkům je vaše zavazadlo stabilní, i když ho necháte stát mírně z kopce. S kufrem se dvěma kolečky lze jezdit jen v jednom směru jízdy. Pro někoho může být nevýhodou neustále naklánění při manipulaci se zavazadlem. Pokud se vám stane, že nějakou nešikovností upadne jedno kolečko, bude muset kufr nést v rukách, to je další nevýhoda tohoto počtu koleček.
4 kolečka - V první řadě se zaměřte především na terén, ve kterém s kufrem budete manipulovat. Jestliže s kufrem přejíždíte pouze po letišti, nemusíte výběru koleček věnovat až tak velkou pozornost. Nicméně se vám bude lépe s kufrem manipulovat, když zvolíte kufr se čtyřmi kolečky. Na letištích bývají dlouhé fronty při odbavování a vy s každým krokem musíte kufr naklonit a popojet o krok dopředu. Jistě to znáte. Avšak ti z vás, kteří vlastníte kufr se čtyřmi kolečky, takový problém řešit nemusíte. Čtyři kolečka, otočná o 360°, vám po letišti zajistí rychlý a pohodlný přesun. Díky čtyřem kolečkům budete moci kufr vézt jak za sebou tak i vedle sebe, bez jakéhokoliv naklánění. Pokud nešikovně urazíte jedno z koleček, nic se neděje, máte přeci ještě tři. Se třemi kolečky bez problému do cíle dojedete. I přes všechny tyto pozitivní stránky mají čtyři kolečka jednu nevýhodu. Necháte-li kufr stát na nerovné ploše, mírně z kopce, může vám lehce ujet. Tou nevýhodou je tedy fakt, že kufr musíte stále strážit.
Otočná kolečka jsou také na výběr v provedení jednoduchých nebo dvojitých koleček. Rozdíl mezi nimi není nikterak velký. Jednoduchá kolečka jsou náchylnější k rovnoměrnému opotřebení. Dvojitá kolečka jsou vedle jednoduchých složitější na výměnu.
Materiál koleček
Gumová kolečka - Kolemjdoucí jistě potěšíte gumovými kolečky, která jsou skvělá díky svému hladkému povrchu a zajistí tak tichý přesun. Gumová kolečka jsou vyrobena z polyuretanu. Tento materiál je pružný a velice odolný. Gumová kolečka mají kovová ložiska. Díky pogumovanému povrchu se kufr stává velice tichým společníkem na cestách. Potěšíte tak určitě i kolemjdoucí. Celkově jsou tyto kolečka tou nejlepší volbou. Hravě si poradí s jakoukoli překážkou či nerovnostmi. Pokud cestujete častěji, vyplatí se investovat a pořídit si kolečka gumová.
Plastová kolečka - Co se týče koleček plastových, jsou také odolná, ale pozor na nejlevnější typy. Pokud si pořídíte ten nejlevnější kufr na trhu, počítejte s tím, že kolečka moc nevydrží. Rychle se opotřebují (ojedou) a nezvládnou příliš hrbolatý terén. Také jsou mnohem hlučnější a může se stát, že je snadno urazíte o první obrubník, co potkáte.
Velikost koleček
Kolečka se vyrábí o velikosti v průměru od 36 mm do 97 mm. Platí pravidlo: Čím větší kolečka, tím lepší ovladatelnost zavazadla. Velká kolečka si mnohem lépe poradí s horším terénem nebo třeba i sněhem. Jezdíte-li tedy rádi na hory, zaměřte se určitě na větší kolečka. Malá kolečka se hodí spíše, pokud cestujete třeba autem, kdy jen kufr naložíte do kufru a zase vyložíte.
Zamykání
Už se vám někdy stalo, že se vám z kufru něco ztratilo nebo, že se nějakou záhadou jezdci na zipu rozjeli? Jestli ne, určitě jste měli kufr zaopatřený zámkem. Těm, kteří se do takové nepříjemné situace už dostali, bude následující odstavec jistě užitečný.
Zámky TSA
Dnes už bývá integrovaný zámek u kufru standardem. Je to zámek tzv. TSA. Tento moderní zámek drží jezdce u sebe a zajistí tak bezpečí objemu vašeho zavazadla. Zámek se odemyká pomocí kódu, který si sami nastavíte nebo speciálního (univerzálního) klíče, který je na všech kufrech s tímto typem zamykání stejný. Tento klíč vlastní jen bezpečnostní kontrola na letišti. Pracovník kontroly může tak snadno váš kufr odemknout a zkontrolovat aniž by ho poškodil nebo jinak znehodnotil. V dnešní době už téměř každý kufr disponuje tímto zámkem.
Vaše zavazadlo můžete také zabezpečit visacím TSA zámkem. Dnes ho zakoupíte takřka za pár korun. Průměrná cena tohoto zámku vyjde na cca 200,-Kč.
Visací zámek - Další typ zabezpečení je klasický visací zámek. Pokud dojde na bezpečnostní kontrolu vašeho zavazadla, pracovníci jsou oprávněni zámek přeštípnout. Pochopitelně tak kufr nebude dále zabezpečen. Nebuďte překvapení z toho, když se k vám vaše zavazadlo dostane poškozené nebo jinak znehodnocené. Pořiďte si TSA zámek a tuhle nepříjemnost nebudete muset nikdy řešit.
Design
Nechte svůj kufr vyniknout. Buďte originální. Nejen, že se vaše zavazadlo stane módním doplňkem, ale zabráníte tak i případné záměně i zdlouhavému hledání zavazadla na páse.
Možnostem se meze nekladou. Vzory, potisky, obrázky, hladký povrch nebo 3D textura či dokonce chrom. Barvy klasické, neonové, křiklavé nebo pastelové. Takový může být váš kufr.
Někteří výrobci se specializují vyloženě na klasické kufry, některé zase na výraznější kousky. Určitě si vyberete.
Co když už si vyberete kufr, který splňuje všechny vaše požadavky, ale s barvou přeci jen nebudete spokojeni? Nezoufejte. Se správným obalem proměníte váš kufr k nepoznání. Stačí si jen vybrat z té nekonečně dlouhé škály. Pokud i tak nebudete spokojení, máte neomezený rozpočet pro vaše zavazadlo, design si jednoduše navrhněte sami.
Madla a rukojetě
Rukojeť vybírejte vždy co nejdelší. Díky dostatečně dlouhé rukojeti se nemusíte při jízdě hrbit a nezničíte si hned záda. Rukojetě bývají nejčastěji z hliníku, který se vyznačuje svoji lehkostí. Jsou řešené jako teleskopické se zámkem s aretací nebo se zámkem v požadované poloze. Každému vyhovuje něco jiného. Při delším přejíždění s kufrem se vám bude hodit ergonomická rukojeť, které poděkují vaše ruce. Některé rukojetě mají dokonce zabudovanou váhu. Díky ní se vám nemůže stát, že byste překročili maximální povolenou váhu zavazadla.
Madla by měla být na kvalitním kufru alespoň dvě. Se dvěma madly se vám bude lépe kufr přenášet, bude-li to potřeba.
Je dobré, aby rukojeť i madla, měla nějakou povrchovou úpravu proti skluzu. Pogumovaná úprava je velmi praktická, co se údržby týče. Kožená úprava je zase velmi elegantní a celý kufr tak posune o level výše.
Organizace vnitřku
Textilní kufry obsahují mnoho vnitřních i vnějších kapes, různých síťek, nebo přihrádek. Skořepinové kufry jsou většinou rozděleny na dvě části, které mají ještě další přepážky. Také obsahují například vestavěná ramínka, nepromokavou kapsu či kapsu na notebook.
Další doplňky kufru
Mezi další prvky kufru patří doplňky, jako je jmenovka, váha, stahovací popruhy nebo ochranný obal na kufr. Pokud si nekoupíte ten nejlevnější kufr na trhu tak tyto doplňky bávají většinou v ceně.
Jmenovka
Slouží k identifikaci kufru. Na jmenovku samozřejmě napište svoje jméno a hlavně kontakt. Někdy se stane, že zavazadlo skončí tam, kde nemá. Kontakt (telefonní číslo) uvedený na jmenovce, je ve chvíli kdy se k vám váš kufr nedostane, to jediné co ho může zachránit. Údaje na jmenovce musejí být dobře čitelné, pište proto raději hůlkovým písmem. Abyste měli jistotu, že se jmenovka nezničí, zaopatřete si ji nějakým obalem nebo krytem.
Váha
Jak je již zmíněno ve článku výše, některé kufry mohou mít integrovanou váhu v rukojeti. Ty zavazadla, která jsou o tuhle vychytávku ochuzeny, si mohou váhu dokoupit. Většina zavazadel už má dnes váhu v ceně. V momentě kdy zjistíme, že kufr zapneme jen tak tak, se pro nás váha stane nepostradatelnou, hlavně když odjíždíme z dovolené. Znáte to, suvenýry pro kamarády, marmelády pro babičky, dobroty pro dětičky, v mžiku máte kufr plnější, než když jste na dovolenou přijeli.
Stahovací popruhy a dvojitý zip
A zase ta bezpečnost! Dvojitý zip na kufru vám zajistí, že kufrem nic neprojde. Jedná se hlavně o ostré předměty jako, nůžky, pinzeta nebo třeba pouhá propiska. Stahovacími popruhy zvýšíte bezpečnost vašich věcí uvnitř zavazadla. Popruhy slouží ke stažení celého zavazadla. Pokud by se stalo, že se jezdci rozjedou, nebo se kufr nějakou nešťastnou náhodou poničí, popruhy vaše věci zachrání.
Ochranný obal
Nejen, že obal promění kufr v módní doplněk, ještě k tomu ho ochrání před nežádoucím poškrábáním, deštěm nebo znečištění. Kufr se s obalem stane mnohem více odolný. Obaly se prodávají podle velikosti, většinou jsou značené jako S, M a L. Další skvělá věc je ta, že když selže některý z vašich bezpečnostních prvků, obal nedovolí, aby se kufr otevřel.
Co by tedy váš nový kufr měl mít a co mu za žádnou cenu nesmí chybět? Kufr by se vám především měl dobře vést a mělo by se vám s ním dobře manipulovat. Měl by mít určitě zámek, pokud by neměl, nedá se nic dělat. Zámek dokoupíte. To co by měl váš kufr mít, není tak důležité, protože to vše se dá vždy dokoupit.
Co ale musí mít, je pohodlná teleskopická rukojeť s délkou vhodnou k vaší výšce. Také musí mít kvalitní kolečka, která vám hned při prvním výletu neupadnou. V poslední řádě by měl být lehký a odolný! O materiálech si už ale povíme v dalším článku.