Co nás může na letišti potkat
Co horšího se může stát, když při cestování ztratíte zavazadlo … Pro mnohé se tímto může cestování stát noční můrou.Když při příjezdu do destinace zjistíte, že vaše zavazadlo nedorazilo spolu s vámi, nepanikařte. Obvykle se nejedná o ztrátu, ale o pouhé zdržení zavazadla.
Co tedy dělat pokud se zavazadlo zdrží nebo ztratí?
První co musíte udělat, je samozřejmě nahlásit ztrátu zavazadla! Vyhledejte na letišti přepážku s označením REKLAMACE ZAVAZADEL (Baggage clain) kde následně vyplníte formulář s označením PIR (Property Irregularity Report). Aby bylo nalezení vašeho kufru co nejúspěšnější, budete potřebovat pár písemností.
Nezbytné bude doložit:
- číslo rezervace
- zavazadlový lístek
- co nejpřesnější popis zavazadla
- adresa kam vám bude zavazadlo posláno
- telefonní číslo
Po vyplnění formuláře obdržíte číselný kód, který slouží ke sledování vašeho zavazadla, ten si pečlivě uschovejte. Pokud se jedná o pouhé zpoždění zavazadla, bývá doručeno na vámi určenou adresu nejčastěji do 24 hodin, maximálně však do 48 hodin. Abyste po dobu čekání na zavazadlo nestrádali, může vám být poskytnuta taková sada na přenocování (overnight kity), ta obsahuje základní hygienické potřeby. Všude tuhle sadu automaticky nabízejí tak se nebojte sami přihlásit. Některé společnosti nabízejí proplacení nezbytností (hygienické potřeby, oblečení, jídlo) při čekání na zavazadlo. K proplacení budete potřebovat veškeré účtenky. Předem se tedy informujte o tom, na co všechno máte nárok.
Zpravidla můžou nastat dvě situace:
Nenajde-li se zavazadlo do 7 dnů, podejte písemnou žádost o náhradu škody. Tato žádost vám umožňuje proplacení veškerých nákladů za škody způsobené ztrátou zavazadla. Pamatujte však, že obsah vašeho kufru vám proplacen nebude!
Za oficiálně ztracené zavazadlo se považuje zavazadlo, které se nenajde do 21 dnů. Pokud se do této doby zavazadlo opravdu nenajde, žádejte o finanční kompenzaci za samotné zavazadlo i jeho obsah. Žádat o finanční kompenzaci můžete od 21. dne až do 2 let. Podle Montrealské dohody, kterou musí letecké společnosti dodržovat, můžete žádat finanční kompenzaci až do výše cca 38 000 Kč za jedno zavazadlo. Od této částky musíte odečíst náklady při čekání na zavazadlo, které jste si už nechali proplatit. Abyste se nespoléhali na finanční kompenzaci od aerolinky, zavazadlo si sami dostatečně pojistěte!
Tipy jak zamezit ztrátě zavazadla:
- Dostavte se na letiště včas! Pokud dorazíte těsně před odletem, může se stát, že vy sice odletíte, ale vaše zavazadlo to na palubu nestihne.
- Řádně označte svoje zavazadla! Se zavazadly se občas nezachází úplně šetrně, proto se nespoléhejte na papírové štítky, ale raději využijte průhledných kapsiček na kafru.
- Zkontrolujte si štítky! Překlep může udělat každý.
- Raději vložte údaje ještě jednou do jedné z bočních kapes kufru.
- Odlište své zavazadlo od ostatních! Jestliže označíte zavazadlo něčím originálním a především odlišitelným od ostatních kufrů, máte větší šanci, že z pásu nepopadnete cizí kufr. Využít můžete pestrých obalů na kufr, barevných popruhů nebo si jednoduše kufr vyzdobte třeba samolepkami.
- Pořiďte si fotografie vašeho zavazadla! Fotky se vám budou hodit, pokud ke ztrátě dojde. Díky nim budete přesnější v popisu zavazadla při hlášení ztráty.
Poškození kufru
Je známo, že letecké společnosti zrovna dvakrát opatrně se zavazadly nezacházejí. Pokud dorazíte do destinace a zjistíte, že je váš kufr poškozený, vyhledejte přepážku pro reklamaci zavazadel nebo přepážku pro odbavování zavazadel. Po předložení zavazadlového lístku, letenky a palubní vstupenky vám bude vydán PIR formulář. Tento formulář řádně vyplňte a pečlivě uschovejte! Je dobré si vzniklé škody na kufru nafotit. Personálem letecké společnosti budete vyzvání k doložení dokladů o koupi zavazadla a opravě zavazadla. Tyto doklady zašlete společně s kopií letenky a zavazadlového lístku na adresu příslušnou letecké společnosti. Vyřízení celé reklamace může trvat až 30 dní. Výše kompenzace činí podle Montrealské dohody zhruba 38 000 Kč, ale je posuzována individuálně. Zohledňuje se stáří, zabezpečení, závažnost zavazadla apod. Pokud váš kufr jeví známky běžného opotřebení, určitě vám proplaceny nebudou!
Tipy jak zamezit poškození kufru:
- Zbytečně kufr nepřeplňujte. Přeplněné kufry nelze reklamovat!
- Využijte ochranných fólií na kufr, které lze zakoupit přímo na letišti.
- Pořiďte si vlastní obal na kufr, který je pratelný a z odolného materiálu.
- Pojistěte si zavazadlo.
- Křehké věci v kufru si pečlivě zaopatřete.
- Připlaťte si za přepravu křehkých věcí.